Wat is eenvoudige taal

Wat is eenvoudige taal

Wat is eenvoudige taal

Eenvoudige taal is eigenlijk gewoon een manier van schrijven waardoor je boodschap meteen duidelijk is. Korte zinnen, normale woorden die iedereen kent, en een logische opbouw. Het tegenovergestelde van al dat juridische, medische of ambtenaren-gedoe. Het punt is niet om dingen dommer te maken — het gaat erom dat niemand hoeft te worstelen met wat er staat. Of je nou hoogopgeleid bent of niet, het moet gewoon werken.

Waarom is eenvoudige taal belangrijk?

Denk niet dat dit alleen voor mensen is die moeite hebben met lezen. Zelfs hoogopgeleiden snappen dingen sneller en beter als het simpel is. Onderzoek zegt hetzelfde: heldere instructies zorgen voor minder fouten en meer vertrouwen. En in deze tijd, met zoveel informatie die op je afkomt? Dan is duidelijkheid goud waard. Ziekenhuizen, banken, de overheid — ze worden er bijna toe gedwongen om normaal te praten. Anders snap je er niks van en raak je gefrustreerd.

Wat zijn de kenmerken van eenvoudige taal?

Je herkent het meteen aan een paar dingen:

  • Korte zinnen, meestal niet langer dan 15-20 woorden. Een keer een lange is oké.
  • Actieve zinnen. Dus "u betaalt de factuur" in plaats van "de factuur wordt door u betaald". Klinkt gelijk menselijker.
  • Gewone woorden. Laat die rare vaktermen maar achterwege.
  • Dingen in de juiste volgorde: wie doet wat, waar en wanneer.
  • Concrete voorbeelden en koppen waar je wat aan hebt.
  • Weinig afkortingen of dat formele gedoe.

Hoe pas je eenvoudige taal toe in de praktijk?

Begin met te vragen: wie leest dit eigenlijk? Weet diegene al iets van het onderwerp? Schrijf zoals je het aan iemand uit de buurt zou uitleggen. Lange zinnen met bijzinnen? Niet doen. Witregels en lijstjes maken het overzichtelijk. Mijn trucje: lees het hardop voor. Als het raar klinkt, moet je het anders doen.

Veelgemaakte fouten

Veel mensen denken dat eenvoudige taal kinderachtig is. Maar dat slaat nergens op. Het is juist respectvol. Je neemt de lezer serieus en valt ze niet lastig met overbodige complexiteit. Een andere fout: dingen weglaten die belangrijk zijn. Eenvoudig betekent niet oppervlakkig. Het gaat om hoe je het uitlegt, niet om wat je weglaat.

Voorbeelden van eenvoudige taal vs. complexe taal

Complexe taal Eenvoudige taal
De onderhavige overeenkomst dient te worden ondertekend door beide partijen. U moet het contract ondertekenen. De andere partij ondertekent ook.
Indien u niet tijdig betaalt, zullen wij genoodzaakt zijn incassomaatregelen te treffen. Betaalt u te laat? Dan sturen wij een herinnering. Daarna kan een deurwaarder komen.
Het gebruik van het apparaat is uitsluitend toegestaan na het lezen van de handleiding. Lees eerst de handleiding. Pas daarna mag u het apparaat gebruiken.

Wat zeggen experts over eenvoudige taal?

Prof. dr. Leo Lentz van de Universiteit Utrecht zegt het mooi: "Het is geen dumbing down, maar een slimme manier van communiceren. Het maakt teksten gebruiksvriendelijker en zorgt voor minder fouten." Ook internationaal — bijvoorbeeld de 'Plain Language Movement' in de VS — bevestigen ze dat heldere taal klanten gelukkiger maakt en organisaties geld bespaart.

Veelgestelde vragen over eenvoudige taal

Is eenvoudige taal hetzelfde als 'Jip en Janneke-taal'?

Niet helemaal. Jip en Janneke is een voorbeeld, maar eenvoudige taal kan ook voor lastige onderwerpen zoals belastingen of medicijnen werken. Het draait om helderheid, niet om oppervlakkigheid.

Is eenvoudige taal alleen voor laaggeletterden?

Nee hoor. Iedereen snapt dingen sneller en beter als het duidelijk is. Zelfs hoogopgeleiden. Het is gewoon een teken van kwaliteit.

Hoe weet ik of mijn tekst eenvoudig genoeg is?

Probeer een leesbaarheidstool zoals de Flesch-Kincaid-test, of laat iemand uit je doelgroep het lezen. Als ze het in één keer snappen, zit je goed.

Wordt eenvoudige taal niet saai?

Integendeel. Het kan juist krachtig zijn. Korte zinnen en concrete voorbeelden houden de aandacht vast. Saai wordt het pas als je wollig gaat doen.

Korte samenvatting

  • Definitie: Eenvoudige taal is schrijven en spreken in korte, heldere zinnen met alledaagse woorden, zodat iedereen de boodschap snel begrijpt.
  • Belang: Het vermindert misverstanden, verhoogt de toegankelijkheid en is voor alle doelgroepen effectiever dan complexe taal.
  • Toepassing: Gebruik actieve zinnen, vermijd jargon, en lees de tekst hardop voor om te controleren of het natuurlijk klinkt.
  • Expertvisie: Eenvoudige taal is geen versimpeling, maar een professionele communicatiestrategie die leidt tot betere gebruikservaring en lagere kosten.

Wat is eenvoudige taal

Eenvoudige taal is eigenlijk gewoon een manier van schrijven waardoor je boodschap meteen duidelijk is. Korte zinnen, normale woorden die iedereen kent, en een logische opbouw. Het tegenovergestelde van al dat juridische, medische of ambtenaren-gedoe. Het punt is niet om dingen dommer te maken — het gaat erom dat niemand hoeft te worstelen met wat er staat. Of je nou hoogopgeleid bent of niet, het moet gewoon werken.

Waarom is eenvoudige taal belangrijk?

Denk niet dat dit alleen voor mensen is die moeite hebben met lezen. Zelfs hoogopgeleiden snappen dingen sneller en beter als het simpel is. Onderzoek zegt hetzelfde: heldere instructies zorgen voor minder fouten en meer vertrouwen. En in deze tijd, met zoveel informatie die op je afkomt? Dan is duidelijkheid goud waard. Ziekenhuizen, banken, de overheid — ze worden er bijna toe gedwongen om normaal te praten. Anders snap je er niks van en raak je gefrustreerd.

Wat zijn de kenmerken van eenvoudige taal?

Je herkent het meteen aan een paar dingen:

  • Korte zinnen, meestal niet langer dan 15-20 woorden. Een keer een lange is oké.
  • Actieve zinnen. Dus "u betaalt de factuur" in plaats van "de factuur wordt door u betaald". Klinkt gelijk menselijker.
  • Gewone woorden. Laat die rare vaktermen maar achterwege.
  • Dingen in de juiste volgorde: wie doet wat, waar en wanneer.
  • Concrete voorbeelden en koppen waar je wat aan hebt.
  • Weinig afkortingen of dat formele gedoe.

Hoe pas je eenvoudige taal toe in de praktijk?

Begin met te vragen: wie leest dit eigenlijk? Weet diegene al iets van het onderwerp? Schrijf zoals je het aan iemand uit de buurt zou uitleggen. Lange zinnen met bijzinnen? Niet doen. Witregels en lijstjes maken het overzichtelijk. Mijn trucje: lees het hardop voor. Als het raar klinkt, moet je het anders doen.

Veelgemaakte fouten

Veel mensen denken dat eenvoudige taal kinderachtig is. Maar dat slaat nergens op. Het is juist respectvol. Je neemt de lezer serieus en valt ze niet lastig met overbodige complexiteit. Een andere fout: dingen weglaten die belangrijk zijn. Eenvoudig betekent niet oppervlakkig. Het gaat om hoe je het uitlegt, niet om wat je weglaat.

Voorbeelden van eenvoudige taal vs. complexe taal

Complexe taal Eenvoudige taal
De onderhavige overeenkomst dient te worden ondertekend door beide partijen. U moet het contract ondertekenen. De andere partij ondertekent ook.
Indien u niet tijdig betaalt, zullen wij genoodzaakt zijn incassomaatregelen te treffen. Betaalt u te laat? Dan sturen wij een herinnering. Daarna kan een deurwaarder komen.
Het gebruik van het apparaat is uitsluitend toegestaan na het lezen van de handleiding. Lees eerst de handleiding. Pas daarna mag u het apparaat gebruiken.

Wat zeggen experts over eenvoudige taal?

Prof. dr. Leo Lentz van de Universiteit Utrecht zegt het mooi: "Het is geen dumbing down, maar een slimme manier van communiceren. Het maakt teksten gebruiksvriendelijker en zorgt voor minder fouten." Ook internationaal — bijvoorbeeld de 'Plain Language Movement' in de VS — bevestigen ze dat heldere taal klanten gelukkiger maakt en organisaties geld bespaart.

Veelgestelde vragen over eenvoudige taal

Is eenvoudige taal hetzelfde als 'Jip en Janneke-taal'?

Niet helemaal. Jip en Janneke is een voorbeeld, maar eenvoudige taal kan ook voor lastige onderwerpen zoals belastingen of medicijnen werken. Het draait om helderheid, niet om oppervlakkigheid.

Is eenvoudige taal alleen voor laaggeletterden?

Nee hoor. Iedereen snapt dingen sneller en beter als het duidelijk is. Zelfs hoogopgeleiden. Het is gewoon een teken van kwaliteit.

Hoe weet ik of mijn tekst eenvoudig genoeg is?

Probeer een leesbaarheidstool zoals de Flesch-Kincaid-test, of laat iemand uit je doelgroep het lezen. Als ze het in één keer snappen, zit je goed.

Wordt eenvoudige taal niet saai?

Integendeel. Het kan juist krachtig zijn. Korte zinnen en concrete voorbeelden houden de aandacht vast. Saai wordt het pas als je wollig gaat doen.

Korte samenvatting

  • Definitie: Eenvoudige taal is schrijven en spreken in korte, heldere zinnen met alledaagse woorden, zodat iedereen de boodschap snel begrijpt.
  • Belang: Het vermindert misverstanden, verhoogt de toegankelijkheid en is voor alle doelgroepen effectiever dan complexe taal.
  • Toepassing: Gebruik actieve zinnen, vermijd jargon, en lees de tekst hardop voor om te controleren of het natuurlijk klinkt.
  • Expertvisie: Eenvoudige taal is geen versimpeling, maar een professionele communicatiestrategie die leidt tot betere gebruikservaring en lagere kosten.

Vergelijkbare artikelen

Recente artikelen

Alexander Schleicher SERVICES

Since 2011, Alexander Schleicher has been represented by Glider Pilot Shop in Belgium, the Netherlands and Luxembourg. With the start of  2019 the region expanded with the addition of France.

Alexander Schleicher Services is a Glider Pilot Shop company

 

Our partners:
Alexander Schleicher
Glider Pilot Shop
LXNAV
Our location: